Pogoda kapryśna, a raczej iście jesienna, przez co Pan Dragon przegapił długo wyczekiwane przez wszystkich, wyjątkowe święto – pierwszy dzień lata! Dlatego, aby to nadrobić przygotowaliśmy coś extra 😉
Jeśli szukacie wakacyjnych inspiracji, dobrze trafiliście 😀 Dla głodnych podróży i żądnych przygód mamy pomysł nie do odrzucenia, nie lada wyzwanie godne wyjątkowej, smoczej nobilitacji 😛 Wycieczkę śladem pan dragonowych pocztówek, a dokładniej szlakiem latarni morskich Polskiego Wybrzeża.
Otóż wszystkie latarnie polskiej części Bałtyku zostały połączone Szlakiem Latarń Morskich, którego orientacyjna długość wynosi 669 kilometrów (wyzwanie dla ambitnych). Jego przebycie stanowi wspaniałą okazję do zwiedzenia wszystkich zakątków polskiego wybrzeża, latarnie znajdują się w okolicach najpiękniejszych morskich kurortów, takich jak Krynica Morska, Ustka, Sopot, Władysławowo, Jastarnia i wiele innych 🙂 To świetna propozycja dla osób chcących w aktywny sposób spędzić wakacje, zarówno dla turystów zmotoryzowanych, jak i zapalonych rowerzystów.
Każda latarnia jest inna. Budowane były przez Polaków i Niemców, z czerwonej, czasem żółtej cegły. Latarnie posiadają jedno lub dwa światła (w niektórych latarniach można z bliska przyjrzeć się sposobom wysyłania sygnałów świetlnych), są owalne lub prostokątne, każda jest wyjątkowa, a zobaczenie wszystkich umożliwi właśnie wyprawa Szlakiem Latarń Morskich.
Trzynaście z siedemnastu latarni morskich Pan Dragon umieścił na swoich pocztówkach (zakupione jako pamiątka stworzą wspaniałą kolekcję wspomnień). Oto i one:Latarnia Krynica Morska zbudowana w 1951 roku tuż obok fundamentów starej latarni, zniszczonej wybuchem w 1945 r. Czerwona wieża zbudowana z pustaków ma wysokość wraz z dachem 26,5 m. Latarnia ma system świetlny z żarówką o mocy 1000 W.
Latarnia morska Gdańsk-Nowy Port powstała w 1894 r. i od razu otrzymała światło elektryczne. Wyłączono ją z eksploatacji w 1984 r. Jako zabytkowy obiekt turystyczny latarnia służy zwiedzającym do dziś.
Latarnia morska Hel po wyburzeniu w 1939 r. pierwszej murowanej latarni morskiej (z 1826 r.) w rejonie Cypla Helskiego już podczas wojny w 1942 roku zbudowano następną. Wysoka na ok. 42 m wieża latarni ma dziś system świetlny z żarówką o mocy 1000 W.
Latarnia morska Jastarnia powstała w 1950 roku w miejscu działającej w latach 1938-39 latarni o tej samej nazwie. Wieża latarni, to metalowa nitowana rura o średnicy 1,6 m, stojąca na betonowym cokole. Wież jest pomalowana w poziome pasy biało-czerwone. Źródłem światła jest żarówka o mocy 500 W.
Latarnia morska Rozewie zbudowana pod koniec XVIII w. jako wieża z kamieni polnych miała początkowo olejowy system świetlny. Obecnie wieża o trzech segmentach ma wysokość ok. 33 m, a jej światło wznosi się na wysokość 83 m nad poziomem morza.
Latarnia morska Stilo to jedyna na polskim wybrzeżu latarnia zbudowana z żeliwnych segmentów o kształcie trapezów, które są skręcone śrubami. Wysoka na 10 pięter (33,4 m) wieża latarni, oddana do użytku w 1906 r. stoi na wydmie o wysokości 45 m n.p.m., a światło jest usytuowane na wysokości 75 m n.p.m.Latarnia morska Ustka powstała w 1904 r. kiedy zmodernizowano wieżę stacji pilotów, stawiając w jej górnej części laternę z soczewką cylindryczną. Wysokość wieży wynosi 19,5 m, a jej światła 22, 2 m n.p.m. Źródłem światła jest obecnie podłużna żarówka halogenowa o mocy 1000 W.
Latarnia morska Jarosławiec oddana do użytku w 1838 r. (krótko po Rozewiu i Helu) jest postawiona na wysokim brzegu klifowym. Wysokość owalnej wieży o czterech segmentach wynosi 33, 3 m, a wysokość światła ponad wodą 50,2 m. Do latarni przylega kompleks budynków mieszkalnych i gospodarczych w geometrii z XIX wieku. Źródłem światła latarni jest system złożony z czterech paneli po 6 reflektorów o mocy 200 W każdy.
Latarnia morska Gąski zbudowana w 1878 r. wieża latarni z otaczającymi budynkami stoi blisko brzegu morskiego. Postawiona na piaszczystym gruncie uległa naprężeniom i popękała tak, że trzeba było zastosować specjalne metody konserwacji. Wieża ma wysokość 49, 8 m, a jej światło 51, 1 m n.p.m. W soczewce latarni mieszczą się dwie podłużne żarówki halogenowe o mocy 1000 W.
Latarnia morska Darłowo usytuowana w Darłówku. Budynek stacji pilotów morskich powstał w 1885 r., a po nadbudowie wieży w 1927 r. na jej szczycie umieszczono laternę z cylindryczną soczewką. Obecnie źródłem światła jest mała żarówka halogenowa o mocy 100 W, która jest umieszczona w zmieniaczu 6. pozycyjnym. Wysokość wieży latarni wynosi 21 m, a światła 19,7 m n.p.m.Latarnia morska Kołobrzeg to druga po zburzonej w 1945 r. latarnia morska. Jest ona zbudowana w centralnej części Fortu Ujście. Wysokość owalnej wieży wynosi 25 m, a wysokość światła ponad poziomem morza 35,5 m. Źródłem światła są panele z 20 reflektorami halogenowymi o mocy 200 W każdy.
Latarnia morska Niechorze zbliżona konstrukcją do latarni w Świnoujściu oddana do użytku 1 grudnia 1866 r. Wieża latarni o przekroju ośmiokątnym ma wysokość 45 m i jest postawiona na wysokim wybrzeżu klifowym. Światło latarni ma wysokość 62, 8 m n.p.m. Źródłem światła jest żarówka halogenowa o mocy 1000 W.
Latarnia morska Świnoujście najwyższa latarnia w Europie (wys. 68 m do szpicy dachu). Zbudowana w latach 1854-1857. Uruchomiona 1 grudnia 1857 r. Ośmiokątna w przekroju wieża latarni została w latach 1902-1903 przebudowana i odtąd jej kształt jest owalny. U jej podstawy zbudowano dwa dwupiętrowe budynki przeznaczone na mieszkania latarników. Światło latarni jest umieszczone na wysokości 68 m n.p.m., źródłem światła jest żarówka o mocy 4200 W.
Pozdrawiamy i życzymy udanych wakacji 🙂
Bawcie się dobrze!